مواردی که در این مطلب میخوانید:

تمکن مالی آلمان برای اخذ ویزا و مهاجرت

شهروندان غیر اتحادیه اروپا که تمایل دارند به کشور آلمان مهاجرت کنند بر خلاف ویزای توریستی آلمان ، برای اخذ ویزای آلمان باید بتوانند شواهدی از تمکن مالی خود ارائه دهند. تمکن مالی آلمان به مقامات آلمان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که متقاضیان ویزا قادر خواهند بود سطح زندگی قابل‌قبولی را برای خود فراهم کنند و توان تامین هزینه های زندگیشان را دارند. در واقع تمکن مالی مبلغی است که برای درخواست ویزای آلمان از طریق حساب مسدود شده این کشور یا سایر روش ها متناسب با هدف مهاجرت ثبت کنید.

اخذ اقامت آلمان از طریق تمکن مالی با آسمان گروپ

مجموعه آسمان گروپ با داشتن سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزای اروپا برای متقاضیان گرامی میتواند این اطمینان را به شما بدهد که در کوتاه ترین زمان و بدون شرایط پیچیده اقامت تمکن مالی آلمان را برای متقاضیان واجد شرایط فراهم کند. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با تمام شرایط و مزایای تمکن مالی آلمان همین حالا با مشاوران ما در تماس باشید.

گواهی تمکن مالی چیست و کاربردهای آن چه می باشد؟

گواهی تمکن مالی نشان دهنده توانایی تامین هزینه های مالی در مدت زمان اقامت در کشور دیگر می باشد و از مهم ترین و ضروری ترین مدارک به هنگام اخذ ویزا می باشد. مهاجرت شما به هر دلیلی باشد ( تحصیل، زندگی، سرمایه گذاری و غیره ) تمکن مالی جزو اسنادی است که برای دریافت ویزا بسیار تاثیر گذار می باشد.

همانطور که گفتیم گواهی تمکن مالی یا  Proof of Funds (POF) که با نام «Certificate of Financial Ability» نیز شناخته می‌شود، سندی می باشد که مشخص می کند یک فرد، موسسه یا شرکت دارای وجوه مالی (پول) کافی، برای زندگی، تحصیل و سرمایه‌گذاری در یک کشور دیگر است.

درباره ی تمکن مالی آلمان

توجه داشته باشید که ثبات تمکن مالی یکی از الزامات برای اخذ ویزا یا اجازه اقامت آلمان می باشد. همانطور که اشاره کردیم هدف از تمکن مالی این است که به دولت آلمان اثبات کنید که شما بودجه کافی برای زندگی در آنجا را دارید توجه داشته باشید که درصورت عدم اثبات تمکن مالی کافی، درخواست ویزای شما ریجکت می‌شود.

 با توجه به قصد شما برای مهاجرت به کشور آلمان حداقل مبلغ مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی امکان دارد که با توجه به شرایط متفاوت باشد در هر صورت افراد برای کار، تحصیل و حتی جستجو کار در آلمان نیاز به اثبات تمکن مالی دارند.

تمکن مالی آلمان
نامه تمکن مالی سفارت آلمان

نامه تمکن مالی سفارت آلمان

تمکن مالی برای هر نوع ویزای کشور آلمان به صورت یک نامه توسط رئیس بانک صادر می شود. اطلاعاتی که در نامه ی تمکن مالی وجود دارد دقیقا باید مطابق با اطلاعات موجود در سیستم باشد. یعنی مواردی مثل تاریخ افتتاح حساب، گردش حساب، موجودی و غیره باید به طور دقیق در نامه ذکر شده باشد و مشکل و اشتباهی در آن نباشد.

این نکته قابل ذکر است که نامه تمکن مالی ارائه شده به سفارت کشور آلمان باید به زبان انگلیسی و یا آلمانی باشد و اگر نامه ی شما به زبان فارسی است، شما باید این نامه را در دارالترجمه های رسمی ترجمه کنید و سپس به سفارت آلمان ارائه دهید توجه داشته باشید که این نامه بسیار ضروری است و نشان دهنده ضمانت مالی می باشد.

انواع تمکن مالی آلمان

تمکن مالی کشور آلمان با هر نوع ویزایی ممکن است هزینه های متفاوتی داشته باشد و در تایم های مشخص نسبت به ارز متغیر می باشد.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان:

 کشور آلمان مزایای زیادی در تحصیل ارائه می دهد همچنین سطح بالای دانشگاه های این کشور سبب شده است تا افراد زیادی کشور آلمان را به عنوان مقصدی برای مهاجرت انتخاب  کنند. از ابتدای ژانویه 2023، تمکن مالی یا به عبارتی مبلغ مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آلمان از 10332 یورو به 11208 یورو افزایش یافته است که این میزان، هزینه ی یکسال زندگی در آلمان برای دانشجویان می باشد.

تمکن مالی برای ویزای سرمایه گذاری آلمان:

 حداقل تمکن مالی جهت سرمایه گذاری در این کشور وجود ندارد. با این حال، مبلغ سرمایه‌گذاری حداقل 350000 یورو می باشد. تمکن مالی برای ویزای کاری آلمان: تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای کار آلمان حداقل 10332 یورو در سال می باشد و تمکن مالی ویزای جستجوی کار در این کشور نیز حداقل 5200 یورو برای مدت 6 ماه می باشد.

تمکن مالی برای ویزای همراه آلمان: 

مبلغ موردنیاز تمکن مالی برای این نوع ویزا 10332 یورو در سال می باشد که متقاضی اصلی باید آن را اثبات کند.

روش های اثبات تمکن مالی آلمان

روش هایی وجود دارد که شما می توانید برای اخذ ویزای آلمان تمکن مالی خود را نشان دهید که این طرق عبارت اند از:

  • افتتاح حساب مسدود شده آلمان ( راه‌ حلی است که برای مجوز اقامت و همچنین درخواست ویزا توسط مقامات آلمانی توصیه می شود )
  • بورسیه تحصیلی از دانشگاه های آلمان
  • ضمانت نامه بانکی
  • ارائه مدارک والدین برای اثبات درآمد سالانه و تمکن مالی لازم
  • اعلام تعهد افراد دارای اقامت دائم در آلمان
روش های اثبات تمکن مالی آلمان

استثنائات از ارائه گواهی تمکن مالی

در صورتی که فردی که قرار است با شما همراه شود دارای مجوز کار در آلمان باشد، شما نیازی به ارائه گواهی تمکن مالی ندارید. مجوز کار همراه شما می تواند به عنوان ارائه تمکن مالی جایگزین شود.

حساب مسدود شده برای اثبات تمکن مالی

حساب مسدود شده آلمان نوعی حساب بانکی است که برای اثبات تمکن مالی آلمان افتتاح خواهد شد. پس از ورود به آلمان شما نمی‌توانید به یکباره به تمام پول دسترسی پیدا کنید زیرا این پول مسدود می شود و شما می توانید حداکثر 861 یورو در ماه برداشت کنید. این پروسه برای اثبات این است که شما هر ماه بودجه مالی لازم برای تأمین هزینه‌های زندگی ماهانه خود در آلمان را دارید.

حمایت والدین برای اثبات تمکن مالی آلمان

اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی آلمان را دارید و می خواهید درخواست دهید همچنین از والدین خود پول کافی برای تحصیل در آلمان دریافت می‌کنید می‌توانید با ارائه اسناد درآمد، به دولت آلمان اثبات کنید که از تمکن مالی کافی برخوردار می باشید. در چنین مواقعی اغلب  سفارتخانه‌ها به قرارداد کار فعلی یکی از والدین یا هر دو یا صورت حساب جاری آن‌ها نیاز دارند.

اعلام تعهد برای اثبات تمکن مالی آلمان

ضمانت نامه از یکی از  دوستان و یا اقوام که مقیم دائم کشور آلمان می باشند جایگزین دیگری برای حساب مسدود شده است. این سند  Verpflichtungserklarung  نامیده می‌شود و از شخص یادشده می‌خواهد که مسئولیت مالی کامل را برای حمایت از متقاضی در طول اقامت در آلمان برعهده بگیرد. شخص متعهد باید مدارکی را ارئه دهد که عبارت اند از:

  • شناسنامه آلمانی یا گذرنامه
  • کپی گذرنامه شخص متقاضی ویزا
  • فرم تکمیل شده بیانیه تعهد
  • اثبات تمکن مالی در 6 ماه گذشته
  • گواهی وضعیت تأهل و تعهدات جاری
  • گواهی ثبت‌نام از محل اقامت اصلی در منطقه و تأیید کتبی مالکیت صاحب خانه

مهاجرت به آلمان بدون تمکن مالی

اگر هدفتان تحصیل در آلمان می باشد و یکی از بورسیه‌های تحصیلی آلمان را دریافت کرده‌اید که به میزان تمکن مالی مورد نیاز سفارت آلمان از شما حمایت مالی می‌کند، نیازی به ارائه تمکن مالی ندارید و به جای آن باید نامه پوشش بورسیه تحصیلی به سفارت این کشور ارائه دهید.

توجه کنید اگر کسی را در آلمان دارید که هزینه های زندگی شما را متقبل می شود باید ضمانت‌نامه‌ای ارائه دهد و متعهد شود که مسئولیت مالی کامل در طول اقامت شما در آلمان برای حمایتتان را برعهده می‌گیرد. در این گونه شرایط نیز متقاضیان می توانند به سفارت آلمان تمکن مالی ارائه ندهند.